توموسنتز (ماموگرافی سه بعدی) چیست؟

توموسنتز (ماموگرافی سه بعدی)

توموسنتز یا ماموگرافی “سه بعدی” نوع جدیدی از ماموگرافی دیجیتال با اشعه ایکس است که تصاویر دو بعدی و سه بعدی از سینه ها ایجاد می کند.
این ابزار توانایی ماموگرافی را برای تشخیص زودرس سرطان‌های اولیه پستان بهبود می‌بخشد و تعداد زنانی را که برای آزمایش‌های اضافی برای یافته‌های غیر سرطانی «بازخوانی می‌شوند» کاهش می‌دهد.
در طول یک معاینه “سه بعدی”، یک بازوی اشعه ایکس به صورت یک قوس خفیف (15 درجه)روی سینه شما حرکت می کند و چندین عکس اشعه ایکس با دوز پایین می گیرد.
سپس، یک کامپیوتر تصاویر 2 بعدی و “3 بعدی” از بافت سینه شما تولید می کند.
این تصاویر شامل برش های یک میلی متری نازک است که به رادیولوژیست این امکان را می دهد که تصاویر کل سینه را مانند ورق زدن صفحات کتاب بچرخاند و جزئیات بیشتری نسبت به آنچه قبلا ممکن بود ارائه دهد.
تصاویر “سه بعدی” همپوشانی بافت سینه را کاهش می دهد و این امکان را برای رادیولوژیست فراهم می کند تا بافت سینه شما را در ماموگرافی بهتر ببیند.

آمادگی های قبل از ماموگرافی :

• قبل از انجام ماموگرافی استحمام کنید و موهای زايد نواحی مورد نظر را شیو کنید.
• جواهرات را در خانه بگذارید و لباس های گشاد و راحت بپوشید.
• از دئودورانت، پودر تالک یا لوسیون زیر بغل و…….یروی سینه خود استفاده نکنید زیرا ممکن است در ماموگرافی ظاهر شده و در تشخیص صحیح اختلال ایجاد کند.
• بهتر است ماموگرافی را یک هفته بعد از قاعدگی انجام دهید زیرا بافت پستان قبل و حین قاعدگی بسیار حساس می باشد.
• در صورت داشتن درد در ماموگرافی های قبلی میتوانید با استفاده از قرص استامینوفن یک ساعت قبل از ماموگرافی احساس درد و ناراحتی را کاهش دهید.
• قبل از انجام ماموگرافی به طور معمول از غذا و مایعات استفاده کرده و داروهای خود را مصرف کنید بهتر از 2الی 3 روز قبل از انجام ماموگرافیم صرف چای، قهوه و شکلات خود را کاهش دهید زیرا کافیین باعث حساس شدن بافت سینه میشود .
• در مورد هر گونه علائم یا مشکلات پستان، جراحی های قبلی، داشتن پروتز، دارابودن باتری قلب، مصرف هورمون، داشتن سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان سینه و در صورت وجود احتمال بارداری و شیردهی به کارشناس رادیولوژی اطلاع دهید.
•ماموگرافی های قبلی خود را نگهداری کرده و در روز معاینه در اختیار کارشناس قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.